کد مطلب:182734 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

جشنواره تباهی یا کاروان حج
در زمان امام سجاد علیه السلام «جمیله» پر آوازه تصمیم سفر حج می گیرد. این تصمیم در مدینه منتشر می شود. تمام آوازه خوان های مدینه از جمله: طویس، دلال، برد، فؤاد، نومة الضحی، فند، رحمة، هبه الله، معبد، مالك، ابن عایشه، نافع بن طنبوره، بدیح الملح، نافع الخیر به همراه عده ای از زنان آوازه خوان و خنیاگر مانند: فرهه، عزة المیلاء، حبابه، سلامه، خلیده، عقیله، شماسه، فرعه، بلبله، لذه العیش،سعیده، زرقاء، به همراه شعرایی مانند احوص، كثیر، نصیب؛ همراه وی می شوند. این خبر در بلاد دیگر منتشر می شود. آوازه خوان ها و مظاهر فسق و فجور همه به طرف مكه هجوم می آورند. یك كاروان بزرگی از فجره و اوباش به عنوان انجام مناسك حج راهی مكه می گردند!

در مكه نیز آوازه خوان های معروف از جمله سعید بن مسجح، ابن سریج، غریض، ابن محرز به همراه عده زیادی از شعرا و عده ای فراوان از اشراف مكه از شهر بیرون آمده تا در اطراف شهر (تنعیم) از آنان استقبال می نمایند. استقبالی كه در مكه از كاروان تباهی انجام می گیرد كم نظیر است. و این حركت باعث می شود هر چه آوازه خوان در هر منطقه كشور وجود داشته، خود را به مكه رساند.



[ صفحه 183]



انجام مناسك حج پایان می یابد. همراهان با بی شرمی از جمیله می خواهند جشنواره غنا را در مكه برگزار كند. جمیله با همه فسادی كه داشته از این كار امتناع می ورزد (شاید به خاطر حفظ حرمت حرم). به آنان اعلام می دارد كه این برنامه در مدینه اجرا خواهد شد. به مدینه برگشته بعد از ده روز كه مشغول دید و بازدید سفر حج بوده، جشنواره با شركت تمام آوازه خوان های معروف برگزار می شود. شعرای مبتذل و لهو و لعب سه روز جشنواره را در مدینه برگزار می نمایند!! [1] .


[1] الآغاني، ج 8، ص 367 و 368!.